20 May 2009

rujukan bersama

Bah A

1. Apakah yang dimaksudkan dengan corak?
-Corak ialah susunan motif sama ada secara teratur, terancang atau secara bebas.Oleh itu corak terdiri daripada corak terancang atau corak tidak terancang.

2. Jenis-jenis cetakan (corak)
1. Cetakan Timbulan(Relief)
2. Cetakan Benaman (Intaglio)
3. Cetakan Kayu
4. Cetakan Lino
5. Cetakan Stensil atau skrin
6. Cetakan Lithografi
7. Cetakan gurirsan asid
8. CetakanSutera Saring
9. Cetakan Stensil Kaedah Potongan Kertas Pendua

3. Resis (m/s 50)
-Resis ialah teknik menghasilkan lukisan atau reka corak dengan menggunakan bahan-bahan yang tidak bercampur antara satu sama lain seperti cat air dan cat minyak, cat air dan lilin dan sebagainya yang boleh dikatakan sebagai proses penolakan warna. Teknik ini dapat dilihat dengan jelas dalam proses penghasilan batik lukis atau batik canting

4. Ikatan dan celupan
-Jenis-jenis ikatan
1. Jahitan
2. Ikatan yang diisi dengan pelbagai objek
3. Lipatan dan ikatan
4. Simpulan

5. Lukisan –pentingnya unsur garisan
-atas kertas media kering

Jwp - Lukisan adalah proses melukis dengan menggunakan teknik lorekan ton, melakar garisan dan gosokan menggunakan alat tulis yang kering ke atas sesuatu permukaan.
- Komponen alat dan media yang digunakan ialah pensel, arang, pen, pensel warna, kertas dan kanvas.
- Lukisan boleh dihasilkan dgn 2 cara iaitu Lukisan tanpa warna dan Lukisan berwarna.



BAH B

Soalan 1

Corak terancang dan tidak terancang

a. Corak terancang dibuat menggunakan motif yang disusun dengan teratur dan dalam susunan tertentu. Motif ini menghasilkan corak yang mempunyai pelbagai jenis susunan termasuk penggunaan garisan grid dalam penghasilan corak. Contohnya corak teknik resis, corak teknik anyaman dan corak menggunakan garisan grid

b. Corak tidak terancang dihasilkan secara bebas tanpa mempunyai motif tertentu. Ia boleh dihasilkan dengan cara seperti merenjis, meniup , mengayak menggolek dan sebagainya.Contoh Corak teknik pualaman, corak tiupan, coak stensilan dan corak teknik cerminan

c. Jenis-jenis susunan m/s 9
a. Susunan ulang sekata
b. Susunan berselang seli
c. Susunan batu-bata
d. Susunan bertimbal
e. Susunan bertindih
f. Susunan beralun
g. Susunan berpusat

d. Persepsi (6 persepsi) m/s 14
1. Menyedari adanya corak dalam peralatan kegunaan harian
2. Menyedari prinsip seni reka seperti imbangan, harmoni, kadar banding, penegasan, kepelbagaian ,kesatuan, kontras dalam penghasilan corak
3. Memahami dan menyedari corak dialam sekitar
4. Memahami konsep penyusunan motif dalam mencorak
5. Menyedari adanya perkaitan warna dan rekaan corak
6. Menyedari adanya corak tertentu pada sesuatu bahan

e. Nilai budaya yang dapat diterapkan dalam PSV m/s 15
1. Mengenal dan membuat corak-corak tradisonal yang mudah
2. Mengenal dan membuat corak-corak yang mempunyai unsure tradisional pada alat kegunaan harian.
3. Mengenal dan mebuat pelbagai corak yang berunsurkan pelbagai corak kraf tradisonal
4. Menghargai, mengembangkan dan mengekalkan unsure-unsur kebudayaan kebangsaan,

Soalan 2
Cetakan Timbunan (Relief) m/s 28
1. Maksud
- Merupakan proses membuat cetakan dengan meletakkan dakwat atau warna pada permukaan tapak cetakan yang biasanya terdiri daripada blok kayu atau lino
- hasil permukaan acuan merupakan imej yang terhasil di permukaan kertas

Contoh -Cetakan Kayu, Cetakan Lini, Cetakan Kolograf dan Cetakan Kolaj

2. Cetakan stensil kaedah filem leker
Nyatakan langkah-langkah

Langkah 1-Sediakan lakaran imej. Kemudian lukis imej pada muka belakang filem leker.

Langkah 2- Potong dan keluarkan bah-bah yg hendak di dakwatkan atau diwarnakan denganpisau pemotong NT. Filem leker ini mempunyai 2 lapisan. Satu lapisan berlilin dan satu lapisan kertas biasa. Bah yang dipotong ialah bah yang berlilin

Langkah 3- Setelah selesai mengeluarkan bah yang ditembusi dakwat atau warna, kertas filem leker itu diletakkan di bawah pemidang yang telah tersedia dengan kain sutera. Kemudian digosok denga seterika elektrik yang sederhana panas. Semasa menggosok bah yang berlilin (leker) akan melekat pada pemidang sementara kertas biasa (lutsinar) bolehlah ditarik keluar, Kerja ini hendaklah dilakukan dengan berhati-hati.

Langkah 4-Kemudian, gamkan bah tepi leker dengan pepenjuru kertas. Setelah selesai, pemidang filem leker bpleh digunakan untuk mencetak.





Soalan 3
Batik m/s47
Apakah maksud batik dan sejarah perkembangan
Alat dan bahan menghasilkan batik/resis m/s 50-51
Proses ikat celup m/s 63-64

Maksud batik dan sej perkembangan
-Perkataan batik (sebutan bateek) terbit drp perkataan Jawa (tik) dimana diterjemahkan dlm pelbagai maksud antaranya itik, lulisan lilin atau lukisan putus-putus.

-Sej perkembagan batik secara tradisonal di Msia bermula pd abad ke 15 masihi. Pd masa dulu, lukisan batik dikalangan masy melayu bermula dgn penggunaan ubi kentang sbg alat pengecap.

-Pd thn 1920 an, penggunaan lilin te;lah dperkenalkan oleh pngusaha batik d kltan dan tgganu dan merupakan perintis kps sej pekembgan batik

-Pmakain batik dlm busana tradisi berlangsung dr zaman awal tamaddun melayu. Batik dipakai oleh golongan raja, bangsawan dan rakyat jelata. Batik menjadi hadiah perpisahan dan perlambangan cinta dalam hikayat malim dewan. Dan sepersalinan batik dijadikan tanda penganugerahan darjat dr sultan dalam Hikayat hang Tuah.


Alat dan bahan menghasilkan batik
1. Canting- mempunyai pelbagai rupa dan bentuk sama ada mempunyai satu corong atau banyak corong.Corong halus untuk melilinkan isen sementara corong besar untuk membentuk pola asas corak
2. Pemidang kayu- untuk meregangkan kain
3. Berus pelbagai saiz- untuk menyapu warna, sodium silikat atau lilin
4. Periuk atau kualai-digunakan untuk memasak lilin
5. Dapur
6. Tempat mencelup kain dan merebus kain
7. Jemuran
8. Bahan campuran lilin: Lilin putih dan resin. Minyak kelapa atau lemak binatang digunakan untuk melembutkan lilin supaya aliran lilin tidak tersekat dan tidak pecah
9. Pewarna reaktif dan campuran-remazol atau primazin
10. Bahan pemati warna-sodium silikat
11. Bahan pencuci-soda asli, serbuk sabun atau soda ash
12. Kain- kain kapas, kain poplin, rayon, drill



Soalan 4

Lukisan
-sej lukisan- cara mendapatkan warna pd zaman prosejarah m.s 78-79
-kelarai alat
Motif tumbuh-tumbuhan
-warna m/s 100
-proses teknik anyaman m/s 101

Jwp

- Pd zaman ini, mereka menggunakan darah untuk menghasilkan warna merah, manakala warna hitam diperolehi daripada manganam oksid, jelaga lemak atau arang. Warna coklat atau jingga diperolehi daripada biji-bijian yang dihancurkan dgn batu dan dicampurkan dgn darah haiwan, madu tumbuh-tumbuhan dan lemak haiwan.

-Warna-warna yang digunakan pd zaman ini kebanyakkannya drp kategori ‘earth colours’
seperti perang, kuning, merah, hitam dan sebagainya yg dicampurkan dgn lemak binatang. Warna ungu dan hitam diperolehi drp oksid manganam yang terdspat dalam tanah liat. Manakala warna putih diperolehi daripada batu kapur.


Alat menganyam

1. Parang
-digunakan untuk memotong atau menetak daun daripada pokok. Pisau juga digunakan untuk membelah daun daripada empulur (tulang belakang daun) dan bah pinggir daun yang berduri

2. Jangka
-Dibentuk seperti sisir. Ia juga disebut sisir kayu bermata tajam dan digunakan untuk menjangka iaitu membelah helaian daun menjadi jalur-jalur halus.

3. Pelurut
-Dibuat daripada buluh dan ukurannya antara 17 cm panjang dan 4 hingga 5 cm lebar. Digunakan untuk melembutkan bilah atau helaian daun yang telah dijangka ketika proses penyediaan daun.

4. Tempayan
-untuk merendam bilah atau helaian pandan/mengkuang

5. Penyisip
6. Besen/baldi
7. Periuk
8. Dapur/bahan baker/api
9. Ampaian
10. Merendam


Kelarai Motif tumbuh-tumbuhan

1. Tampuk pinang
2. Tampuk pinang berantai
3. Tampuk jantung
4. Tampuk manggis
5. Pucuk rebung
6. Pucuk didalam
7. Berakar

Anyaman- Pewarnaan ms 100

1. Proses pewarnaan tradisi
Tertumpu pd penggunaan bahan tempatan seperti kunyit, buah kesumba India dan daun mengkudu. Warna-warna yg dihasilkan ialah kuning, merah dan biru kehitaman.

2. Pewarnaan cara moden
Menggunakan pencelup ‘dyestuff’ (semasa basic) serta beberapa bahan kimia sebagai bahan pembantu. Bahan berwarna ini berbentuk hablur atau serbuk. Warna-warna dihasilkan bergantung kpd jenis pewarna serta teknik pencelupan yg digunakan.

Peringkat awal air dipanaskan hingga mendidih dan dicampurkan dengan bahan pewarna.Kemudiannya dibancuh dan dikacau. Bilah-bilah pandan/mengkuang yg telah ditongkolkan, dicelup kedalam bancuhan pewarna tersebut. Tempoh masa yang diperlukan bergantung kepada warna yg dikehendaki, biasanya tongkol pandan/mengkuang dicelup selama 15 hingga 20 minit.

Selepas dicelup, tongkol2 pandan/mengkuang diangkat dan dibiarkan seketika utk sejuk. Tongkol2 ini kemudian dibasuh dgn air biasa aatau air sabun. Ikatan tongkol dibuka dan dijemur hingga kering ditempat yg redup atau jauh daripada matahari bagi mengelakkan warna dari pudar.

Proses dan teknik anyaman

1. Lagang
-Lagang merupakan ‘tulang’ kepada sesuatu penciptaan dan rupa bentuk anyaman. Ukuran panjang sesuatu tikar bergantung kepada ukuran lagang yg dibuat. Tiap2 satu bilah pandan/mengkuang dibuat bentuk V di bahagian tengah ditempat sesuatu anyaman bermula.

2. Anyaman
- Anyaman melibatkan 3 proses iaitu Anyaman Kelarai, Anyaman biasa dan Anyaman sulaman. Dimulakan drp asas melagang hingga selesai dan sampai ke bahagian tepi. Ketika ini anyaman tikar dlm bentuk empat persegi.Untuk mendapatkan berbagai wrana dan corak, anyaman jenis sulaman digunakan.

3. Lepih
- Dikenali juga sebagai anyaman mati pada tepi tikar sbg mengakhiri kerja anyaman. Boleh juga dianyam berasingan sbg tepid an kemudian dijahit pd barangan yg dikehendaki.

4. Sisip
- Proses ini memerlukan alat penyisip bagi merenggangkan bahagian anyaman untuk memudahkan daun bilah atau lebihan helaian daun yang telah direncungkan(ditajamkan) masuk. Tujuannya untuk menghindarkan anyaman dr terburai.

5. Kerat
- Lebihan atau baki bilah anyaman dipotong menggunakan pisau supaya anyaman nampak kemas dan menarik.


BAH C

Pualaman
-Teknik kaedah pualaman dari Jepun/China m/s 123

Pualaman terawal ditemui di China dalam bentuk kompilasi yang bertajuk Wen Fang Si Puor. Kompilasi ini mengandungi maklumat tentang batang dakwat, batu dakwat,berus dakwat dan kertas di China. Ia menjelaskan maklumat tentang jenis kertas dekoratif yg dipanggil sha jian yg bermakna ‘drifting-sand’.Kertas ini dihasilkan melalui tindakan menarik kertas didalam tepung yg telah melalui proses penapaian yg telah dicampur dgn pelbagai warna. Ia menghasilkan corak yg bebas mempunyai corak kemarmaran.


Teknik –teknik Catan air

1. Basah atas basah
- Teknik yg melbatkan sapuan warna yg cair keatas permukaan yg basah. Ia menghasilkan kesan lutsinar. Teknik basah atas basah merupakan teknik paling dramatic bagi media cat air dan yg paling sukar dikawal sapuannya.Pelukis harus membiarkan warna terdahulu masih lembab dan sapuan warna berikutnya lebih air dan pewarna. Jika tidak warna kan berbau dan hasilnya nampak kotor.

2. Basah atas kering.
- Melibatkan sapuan warna basah atas permukaan kering untuk menghasilkan kesan legap.Teknik ini banyak digunakan kerana sesuai dgn beberapa jenis media dan agak senang dikawal sapuan warna. Teknik ini juga boleh menggunakan warna yang basah dan disapukan keatas lapisan warna yang telah kering bagi mendapatkan kesan lut sinar.

3. Kering atas basah
- Teknik yg melibatkan sapuan warna daripada tiub teus disapu ke atas lapisan warna yang cair atas permukaan kertas yang telah dibasahkan.

4. Renjisan
- Teknik yang menggunakan berus, semburan atau berus gigi yang melibatkan renjisan warna cair ke atas permukaan untuk menghasilkan kesan yang menarik.


Teknik Cat Minyak

1. Titik(Pointilisme)

- Dihasilkan dengan menggunakan berus dengan sapuan cara menegak dan bersistematik diatas kanvas putih. Proses yang rumit dan memerlukan kesabaran dan ketekunan serta disiplin yg tinggi utk menyiapkannya.

2. Impasto
- Teknik ini menggunakan warna terus drp tiub dan disapu dgn pisau palet. Biasanya hasil catan ini mempunyai warna yang tebal dan legap. Tidak banyak menggunakan warna linsid. Menimbulkan kesan jalinan tampak yg menarik.

3. Scambling
- Penggunaan berus yg terkawal dan secara lembut penggunaan satu lapisan nipis warna legap secara kasar diatas warna latar. Ia menimbulkan kesan lutsinar pada warna latar dan kelihatan seolah-olah menerusi sehelai kain halus. Teknik ini diguna untuk mendapatkan kesan yg kusam dan bertekstur.

4. Alla Prima
- Teknik ini dilakukan dengan menyapu cat minyak hanya sekali iaitu terus dari tiub dan melukis. Banyak tempelan cat perlu disapu hingga warna yg dikehendaki diperolehi.


Konsep seni hiasan mozek m/s 155
-Mozek adalah seni hiasan dgn menggunakan kepingan kecil kaca, batu dan pelbagai bahan yang berwarna. Ia merupakan salah satu teknik membuat dekorasi dalam reka bentuk hiasan dalaman yang ada hubungkaitnya dengan kebudayaan dan kepercayaan seperti yang banyak dapat dilihat didalam dewan2 sembahyang didalam gereja.

-Mozek didalam PSV pula didefinasikan sebagai susunan bahan kutipan yang ditampal diatas sesuatu permukaan kertas, kad atau permukaan lain secara sebelah menyebelah dan tidak betindihan antara satu sama lain. Potongan kertas ini ditampal mengikut lakaran bentuk asal gambar,

Jelaskan secara terperinci apakah corak mozek seni islam m/s 158

-Arkitektur Islam menggunakan teknik mozek dalam konsep reka bentuk geometric dam matematik yang rumit. Proses ini dikenali sebagai’zillij’ dan ‘qashani’ di Afrika Utara.Contoh yang terbaik dalam seni mozek islam telah dihasilkan di Moorish, Sepanyol dn masih wujud di istana Alhamra. Contoh lain boleh dilihat di Masjid Besar di Cordoba.Di negara2 Arab satu gaya berhias yang tersendiri bernama zillij yang dibuat dengan membentuk seramik serentak dengan mozek untuk meliputi satu permukaan digunakan.


LAIN_LAIN
m/s 13

Perlakuan (BAB 1) BACA
1.




2. Resis ialah teknik menghasilkan lukisan atau reka corak dengan menggunakan bahan2 yang tidak bercampur antara satu sama lain seperti cat air dan cat minyak, cat air dan lilin. Dan sebagainya yang boleh dikatakan sebagai proses penolakan warna. Teknik ini dapat dilihat dengan jelad didalam proses penghasilan batik lukis dan batik canting.

3. Penghasilan corak ikatan dan celupan m/s 63

Langkah 1 Penyediaan kain
• Sediakan beberapa helai kain putih yang dapat menyerap warna dengan baik.
• Ikatkan kain tersebut dengan kemas mengikut kreativiti bagi mendapatkan corak yang menarik
• Gunakan tali/benang atau gelang getah untuk mengikat
• Gunakan juga objek seperti batu, duit syiling dan sebagainya yang diletakkan dibahagian dalam kain trsebut bagi mendapatkan corak yang pelbagai
• Lipatan dan simpulan juga boleh digunakan bagi memperolehi corak yang menarik

Langkah 2.Penyediaan warna
• Bancuh serbuk pewarna dengan air panas
• Masukkan sesudu garam bagi membantu proses penyerapan
• Tuangkan warna ke dalam bekas tertentu dan tambah air sejuk
• Kacau cermat dengan pengacau
• Pastika tidak terlalu cair

Langkah 3 Proses mencelup kain
• Kain yang telah siap diikat haruslah dilembabkan dahulu bagi membantu memudahkan proses penyerapan warna
• Celupkan kain kedalam pewarna
• Keringkan kain tersebut
• Ulangi mencelup dengan warna yang lebih gelap

Langkah 4 Membuka ikatan kain
• Setelah proses pengeringan kain selesai, buka ikatan kain tersebut
• Keluarkan semua objek yang digunakan
• Cuci kain tadi dengan washing soda dan pemati warna
• Jemurkan kain sehingga kering


5. Lukisan m/s 75 - adalah proses melukis dengan menggunakan teknik lorekan ton, melakar garisan dan gosokan menggunakan alat tulis yang kering ke atas sesuatu permukaan. Komponen alat dan media ialah pensel, arang, pensel warna, kertas dan kanvas

Lukisan boleh dihasilkan:
1.Lukisan tanpa warna
2. Lukisan berwarna

6. Teknik melukis m/s 82

1. Teknik garisan silang- himpunan garisa-garisan yang bersilang menghasilkan kesan ton
2. Teknik titik- hanya titik2 sahaja yang digunakan untuk menghasilkan bentuk dan ton
3. Teknik lorekan- teknik yang biasa digunakan dengan melorek kawasan objek gelap untuk menunjukkan ton
4. Teknik gosokan-meletakkan kertas lukisan diatas permukaan yang mempunyai jalinan yang diinginidan menggosokannya menggunakan alat melukis
5. Teknik campuran- lukisan dihasilkan dengan menggunakan campuran alat/media melukis dan teknik2 yang berlainan.


7. Motif kelarai bentuk bunga
a. Bunga melur
b. Bunga tanjung
c. Bunga cina
d. Bunga cempaka
e. Bunga cengkih
f. Bunga durian


8. Corak anyaman m/s 109
9. Teknik dan kaedah menghasilkan pualaman m/s 123
10. Portfolio Proses Penyediaan Pualaman m/s 124 (BACA) ESEI BAB C
11. Penyediaan Pualaman Ringkas m/s126 (BACA)ESEI BAB C

12. Definasi Pualaman- Pualaman adalah satu penghasilan corak teknik cetakan mono dimana warna dimendapkan daripada cairan yang bergelatin dan melekit.

- Ia merupkan sejenis catan yang tidak bersatu antara air dan minyak
- Bahan yang berasaskan minyak akan terapung diatas permukaan dalam semua arah mengikut aliran bahan tersebut

13. Definasi catan – Catan adalah bahantara pigmen warna pada permukaan rata seperti kertas, kanvas, dinding, plat, papan board dan sebagainya.

-Media catan yang popular pada zaman Renaisance ialah fresco, cat tempera, cat minyak dan cat air. Subjek catan kebanyakkannya menggambarkan peristiwa kitab suci agama Kristian , potret dan peperangan. Gaya catan pada zaman itu semuanya dalam bentuk realistic. Trdapat ramai pelukis realisme yang masyur antaranya Leonardo Da Vinci.

14. Definasi Renjisan dan percikan- Teknik yang menggunakan berus, semburan atau berus gigi yang melibatkan renjisan dan percikan secara sengaja menggunakan warna cair, cat atau cairan yang dapat meninggalkan kesan ke atas permukaan sesuatu bahan seperti kertas dan kain.

No comments:

Post a Comment